Het blijft me verbazen hoe vaak er in het bedrijfsleven teveel wordt gefocust op de exacte opleiding, de vergelijkbare functie en ervaring in de eigen sector als ondernemingen personeel willen gaan aannemen. De verbazing is zo groot, omdat de succesverhalen altijd gebaseerd zijn op passie en gedrevenheid.

De succesverhalen vinden dagelijks plaats, maar je moet ze wel willen zien. Een prachtig voorbeeld was 28 oktober 2015 bij Feyenoord – Ajax. Vlak voor de aftrap wordt er een spandoek uitgerold van 5120 vierkante meter (129 meter lang en 50 meter breed) in de vorm van de Rotterdamse vlag met in het hart het wapenschild.

‘Oke een spandoek’, denk je op het eerste gezicht. Weliswaar groot, maar het is en blijft een spandoek tijdens een voetbalwedstrijd. ‘Nee, nee.. verder kijken.’ Het spandoek paste precies over de vakken achter het doel vanaf de grond tot aan de nok van de 2e ring. Goede duimstok gehanteerd dus! Ja, maar waar vind je een productiehal waar je even 5120 vierkante meter doek aan elkaar kan maken en bespuiten met 800 spuitbussen? Hoe haal je de deadline van 3,5 week? Hoe verzamel je € 12.000,– euro? Hoe stem je het e.e.a. af met de club? Hoe heb je in korte tijd de beschikking over genoeg mensen? Hoe krijg je een doek van 1300 kg boven in de nok van ‘de Kuip’. Hoe zorg je ervoor dat de concurrent van niets weet? Hoe grijp je in om je productieproces te versnellen? (Toen de tijd begon te dringen, huurden de fans hittekanonnen, zodat de verf sneller zou drogen.) Hoe borg je de veiligheid? (Het spuiten gebeurde met gasmaskers op) Hoe duid je de kwaliteit van je product aan? “Dit is de meest nauwkeurige weergave van het stadswapen sinds het origineel”

Het resultaat was kwalitatief hoogstaand en zeer professioneel. Ik denk echt niet dat deze mega-operatie tot stand is gekomen door professionals die geen passie hebben met die club uit Rotterdam. Het mag duidelijk zijn dat dit gepassioneerde en gedreven supporters waren die voor perfectie gingen en vastberaden waren de deadline (28 oktober 19.45 uur) te halen.

Misschien toch niet zo goed idee om te gaan voor passie en gedrevenheid, want dan krijg je de vraag:

Ja, maar wat als alles lukt?’